Article

La transferència de coneixement: missió i compromís

La transferencia col·laborativa, compromís i eina per solucionar problemes reals de la societat i tenir un impacte positiu.

Júlia Palma
Júlia Palma
Responsable de la Unitat d'Emprenedoria i Territori

Vivim en un món cada cop més interconnectat, enfrontant grans desafiaments socials i ambientals. Estem entrant en un terreny desconegut on els problemes són cada vegada més complexos i els seus canvis, exponencials. Els informes científics ens alerten que estem transgredint els límits planetaris, aquells que regulen el benestar de les persones i els sistemes de suport vital del planeta, i que determinen un espai d’operacions segur per a la humanitat. Els reptes que tenim per davant no són només tècnics, sinó també ètics.

Ara, més que mai, necessitem solucions innovadores que respectin el nou marc conceptual de la sostenibilitat forta, tal com proposa Giddings, que defensa que els recursos naturals són únics i essencials per al benestar humà i ecològic. Necessitem solucions que operin dins dels límits ambientals i que tinguin un impacte positiu en la societat. Aquestes solucions requereixen la col·laboració de diversos actors en diferents àmbits del coneixement.

En aquest context, les universitats i centres de recerca juguen un paper fonamental, ja que el coneixement que generen pot fer front als reptes que es plantegen. Això és possible gràcies a la transferència de coneixement, que és un dels pilars de la universitat. Aquesta transferència és clau i esdevé una responsabilitat cada cop més necessària. Sense la col·laboració amb l’entorn i amb altres agents clau, és difícil avançar en el desenvolupament de les solucions que necessitem.

La col·laboració permet enfocar la recerca cap a objectius concrets i accelerar el seu procés de maduració. A més, és important perquè facilita el coneixement del mercat i les seves necessitats, orientant així la recerca cap a allò que la societat realment vol. Això implica identificar el problema, conèixer com s’està resolent (competència) i ser capaços de desenvolupar solucions millors a partir del coneixement generat per la recerca. Aquest coneixement del mercat no només ens ajudarà a identificar i desenvolupar una solució òptima i a definir la nostra proposta de valor, sinó també a determinar la millor aplicació comercial que accelerarà el procés de transferència.

El mercat també ens permetrà conèixer els diferents actors de l'ecosistema per trobar aliats i tirar endavant el projecte, ja que en un món cada cop més complex, els projectes requereixen la participació de diversos actors, i és crucial que aquests siguin els més adequats. La col·laboració ens permetrà aportar interdisciplinarietat, facilitant solucions a problemes més complexos.

Malgrat totes aquestes raons, la realitat és que el nivell de col·laboració en R+D de les empreses espanyoles amb les universitats és baix en comparació amb els nostres veïns europeus, i els indicadors d’aquesta tercera missió són limitats. El volum d’ingressos generat per patents presenta una tendència decreixent a l’Estat espanyol, així com el nombre d’empreses spin-offs creades per les universitats. Per tant, és necessari implementar polítiques internes dins de les universitats i també externes que incentivin la transferència de coneixement col·laborativa.

Els incentius, juntament amb la convicció personal del personal investigador que la transferència no és només una missió, sinó també un compromís amb la societat, contribuiran de manera molt positiva  a donar respostes als reptes que tenim al davant

Persones i bombetes fetes d'engranatges