La Setmana de la Innovació de la UAB reuneix més de 700 professionals i reivindica la Universitat com a motor d'innovació del territori
La UAB ha reunit a més de 700 professionals, entre investigadors, empresaris i emprenedors, a la segona edició de la Setmana de la Innovació, que ha tingut lloc del 14 al 18 d’octubre. Les diferents activitats celebrades han servit per connectar l'ecosistema i promoure la transferència de coneixement i tecnologies cap a la societat.
La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha culminat avui la segona edició de la Setmana de la Innovació, que ha reunit a més de 700 persones. L'esdeveniment ha mostrat una vegada més el compromís de la Universitat amb la innovació i la seva aposta per col·laborar amb el teixit empresarial i social. Durant cinc dies, més de 300 investigadors, 300 empresaris i 100 emprenedors i treballadors de l’Administració s'han reunit al campus per explorar col·laboracions i conèixer els diferents projectes d'innovació del campus.
Des del dilluns fins avui, s'hi han celebrat diferents activitats, xerrades i tallers oberts a tota la comunitat del campus i a les empreses i entitats del territori, i s’han celebrat més de 300 reunions entre diferents actors institucionals, empresarials i acadèmics amb l'objectiu d'establir sinergies i explorar vies de col·laboració.
La col·laboració de la UAB amb el sector socioeconòmic
La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) té una col·laboració activa amb el sector socioeconòmic a través de diverses iniciatives, programes i convenis. I això és el que ha volgut mostrar i impulsar a la Setmana de la Innovació.
En aquest sentit, cal destacar algunes xifres del potencial de la Universitat en matèria de recerca, innovació i transferència: el 2023 va signar 8 acords de llicències de patents, compta amb 21 spin-offs actives creades per investigadors de la Universitat, estaven actius 626 convenis de recerca i prestació de serveis, que van suposar un ingrés de 20 M€. A més, l’any passat s’hi van desenvolupar 189 projectes publicoprivats, finançats a través de convocatòries competitives europees (del programa Horizone Europe), estatals (com les convocatòries “Proyectos de colaboración público-privada”, “Retos” o “Pruebas de concepto”) i autonòmiques (del Programa Indústria del Coneixement de la Generalitat de Catalunya).
Matchmaking en innovació
La Fira de la Innovació, celebrada el dimarts a l’Hotel Exe Campus, va ser un dels moments més destacats de la setmana i va reunir 300 persones. El programa de la jornada, organitzada pel Parc de Recerca UAB, va comptar amb una exhibició de tecnologies i coneixements de 80 grups de recerca i 20 empreses sorgides de la Universitat. Tots ells van presentar més de 200 tecnologies o serveis dirigides a empreses i entitats.
Javier Lafuente, rector de la UAB, va ser l'encarregat d'inaugurar la jornada, acompanyat de Jaume Baró, secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya i Carlos Cordón, alcalde de Cerdanyola del Vallès. En el seu discurs d'obertura, Javier Lafuente va assenyalar que “la UAB és capdavantera en recerca, com indiquen els rànquings mundials, i el nostre repte és que el nostre coneixement i tecnologies arribi a la societat en forma d’aplicacions que ajudin a millorar la vida de les persones. Creiem que la col·laboració publicoprivada és imprescindible per fer de la Universitat un motor de canvi social”.
També s’hi va celebrar una conferència sobre innovació, tendències i reptes, a càrrec d’Alfons Cornella, fundador i president de la consultora d’innovació Infonomía i l’Institut Next. Cornella va emfatitzar la importància de la innovació a les empreses: “El 45% dels CEOs diuen que no veuen viable la seva empresa en 10 anys si es continuen fent les coses de la mateixa manera”. Per això, assenyalava que seran imprescinidbles la ciència, la tecnologia i sobretot la curiositat, un ingredient indispensable per a la innovació.
A més, es va dur a terme una sessió de reunions bilaterals entre grups de recerca, start-ups i empreses; i una taula rodona sobre mobilitat i sostenibilitat, amb Sílvia Martí, vicepresidenta corporativa, comunicació interna i institucional de Moventia; Óscar Julià, director d’Innovació de Sener; Cristina Güell, directora de Serveis Corporatius de TMB, Oliver Canosa, Corporate Strategy & Sustainability Manager de Tradebe i Xavier Gabarrell, vicerector de Campus i Sostenibilitat de la UAB.
Premis a projectes de transformació social
El dimarts també es va celebrar el lliurament dels premis Eines 2024 l'Auditori Municipal Antonio Díaz - El Mago Pop de Badia del Vallès, atorgats per la UAB, l'Ajuntament de Mollet del Vallès, els consells comarcals del Vallès Occidental i del Vallès Oriental i la Diputació de Barcelona, institucions que integren la Càtedra en Emprenedoria i Innovació Social adscrita al Centre d'Estudis i de Recerca en Emprenedoria i Innovació Social de la UAB (CREIS).
Tres projectes de transformació social d'àmbit català, del Vallès i local van ser guardonats en la quarta edició d'aquests premis, que distingeixen activitats de transformació social emmarcades dins dels disset objectius de desenvolupament sostenible de Nacions Unides. Van ser guardonats els projectes REVIVE, Retícula i Obrador de pastisseria del Centre Ocupacional del Bosc, compromesos amb, respectivament, la rehabilitació cognitiva de les persones grans mitjançant realitat virtual immersiva, la representació visual inclusiva i la inserció laboral de persones amb discapacitat psíquica a través de la pastisseria.
Noves tecnologies per al sector cultural i espectacles en viu
La Setmana de la Innovació també ha estat un espai per a la reflexió i el debat. El dimecres es va celebrar, a la Facultat de Filosofia i Lletres, una jornada dedicada a la música, esdeveniments culturals i noves tecnologies, en què es va parlar sobre les possibilitats d’implementació de les noves tecnologies dins del sector cultural.
La jornada va incloure la presentació de la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla d’Intel·ligència Artificial en l’àmbit de la Música i les Arts, una iniciativa publicoprivada que donarà suport a la recerca i experimentació de solucions d’intel·ligència artificial (IA) amb una forta voluntat de transferència a l'ecosistema de les indústries culturals. En l’acte de presentació, Jordi Herreruela, director del Festival Cruïlla i president de la Barcelona Music Lab va assenyalar que “la indústria musical és molt més que la música; comprèn, per exemple tota la logística d’un gran esdeveniment musical, cosa que permet testejar avenços tecnològics, relacionant indústria, universitat, tecnologia i arts”.
Durant la jornada també s’hi van mostrar diferents projectes que apliquen la intel·ligència artificial a les indústries culturals i s’hi va celebrar una taula rodona sobre sostenibilitat i noves tecnologies a les indústries culturals amb Enrique Doblas, responsable de transferència del CREAF; Laia Mojica, investigadora del Departament de Geografia de la UAB; Isaac Domínguez, director d’ Escena 4.0.; Filippo Bistaffa, investigador de l’ IIIA-CSIC, i David Rocasalbas, director tecnològic de Cruïlla Barcelona.
La jornada va acabar amb concerts en viu de projectes musicals treballats amb intel·ligència artificial: Chameleon Project i Beyond Collpase.
L’impacte social de la recerca tanca l'edició d'enguany
Com a punt final de la Setmana va tenir lloc divendres, la trobada sobre Ciència i emprenedoria en femení, aquest any sota el lema “construint camins d’impacte social”, que va explorar els possibles efectes o beneficis de la investigació, la transferència de coneixement i l’emprenedoria per a la societat i al medi ambient, amb l'objectiu de generar un canvi positiu i tangible.
En la jornada hi van participar destacades investigadores, emprenedores i professionals, que van compartir els seus coneixements, investigacions i experiències pràctiques: Mireia Faucha, doctora en Psicologia Social, i gestora de projectes a Spora Sinergies i membre del CREIS; Elena Rico, sòcia directora d’IMPACT Partners Ibérica SL i experta independent de la Comissió Europea; Irene Fernández, gerent de sostenibilitat i impacte a COFIDES, societat públicoprivada especialitzada en la gestió de fons estatals; Marta Soler, catedràtica de sociologia a la UB i directora científica de Social Impact; Toni Bassaganyas, responsable de les estratègies d’impacte i d’innovació i transferència en ciències socials i humanitats a la Institució CERCA; Josep Biosca, responsable de la comunitat d’inversors d’impacte de la Fundació Ship2B; Raquel García, cofundadora i CEO d’Ecomemb, spin-off de la Universitat de Girona i l’Institut Català de Recerca de l’Aigua; Naia Jiménez, business manager de NIMBLE Diagnostics; Estel Malgosa, cofundadora de l’empresa INARI, spin-off de la Universitat Autònoma de Barcelona, i Alba Hernández Bonilla, directora del Departament de Genètica i Microbiologia i del Servei Tècnic SAMut de la UAB i líder del Grup de Mutagènesi.
La vicerectora d'Innovació, Transferència i Emprenedoria de la UAB i directora del Parc de Recerca de la UAB, Rosa Maria Sebastian, va tancar oficialment la Setmana de la Innovació posant en relleu el gran acolliment de l'esdeveniment i destacant “la importància de fer visible la recerca i innovació que es fa a la Universitat i la multidisciplinarietat que ens caracteritza, que ens permet donar resposta als reptes socials des de diferents disciplines”.
La Setmana de la Innovació ha inclòs també altres activitats relacionades amb l’emprenedoria i les noves tecnologies.
Aquesta iniciativa ha comptata amb El Pais, com a media partner, i està subvencionada pel Departament d'Empresa i Treball i amb el cofinançament del Fons Social Europeu Plus i per la Unió Europea-Next Generation EU dins del Pla de Recuperació i Resiliència del Govern d'Espanya, liderat pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme a través de l'Escola d'Organització Industrial EOI.